Czy techniki przyspieszonego uczenia sÄ… skuteczne?
Czy techniki przyspieszonego uczenia sÄ… skuteczne?
autorem artykułu jest Władysław Ochojski
CzÄ™sto spotykam siÄ™ z różnymi twierdzeniami na temat przyspieszonego uczenia siÄ™ – chodzi tutaj głównie o szybkie czytanie i zapamiÄ™tywanie. Niektórzy po prostu nie wierzÄ…, że można nauczyć siÄ™ czytać jednÄ… 200 stronicowÄ… książkÄ™ w 20 minut, zapamiÄ™tujÄ…c z niej o wiele wiÄ™cej, niż czytajÄ…c jÄ… w wolnym tempie.
Sam czytajÄ…c jednÄ… książkÄ™ w 20 minut, potrafiÄ™ przeczytać w godzinÄ™ 2 książki z tej samej dziedziny. Po przeczytaniu ich mam dobrze naÅ›wietlony temat, który mnie interesuje i mogÄ™ wynotować z tych książek najważniejsze fakty. Jest to duża oszczÄ™dność czasu a czasem także pieniÄ™dzy – jeÅ›li czytam te książki w ksiÄ™garni.
Sam możesz policzyć sobie, ile w tym zajmie Ci zgłębianie wiedzy z dziedziny, w której chcesz się doskonalić.
Jak widać, można szybko czytać ze zrozumieniem. Jeśli jednak czytasz te słowa i nadal mi nie wierzysz, proponuję zapoznać się z badaniami na temat szybkiego uczenia się, które przytaczam poniżej.
Badanie to zostało przeprowadzone w Bostonie na 3 grupach żołnierzy uczących się podstaw języka niemieckiego przez dwanaście tygodni (360 godzin), korzystających z metod tradycyjnych oraz na grupie, która poznawała ten sam materiał w ciągu osiemnastu dni (108 godzin), wykorzystując techniki przyspieszonego uczenia.
Tylko 29 % uczestników z grup tradycyjnych osiągnęło żądany poziom zrozumienia języka w ciągu 360 godzin.
64 % uczestników z grupy „przyspieszonego uczenia” osiÄ…gnęło takÄ… samÄ… umiejÄ™tność czytania po niemiecku w ciÄ…gu 108 godzin, a 73 % osiÄ…gnęło żądany poziom zrozumienia jÄ™zyka mówionego.
Statystycznie rzecz biorąc, wyniki nauczania poprawiły się o 661 %: uzyskano ponad dwukrotnie lepsze rezultaty w ciągu jednej trzeciej czasu*
Inne badanie zostaÅ‚o przeprowadzone na Northeast Medical College, gdzie 40 % studentów pierwszego roku nie zdaÅ‚o dużego koÅ„cowego egzaminu z anatomii. Kurs zostaÅ‚ przekonstruowany wedÅ‚ug zasad przyspieszonego – i wszyscy zdali. **
O innych badaniach bÄ™dÄ™ jeszcze pisaÅ‚ w nastÄ™pnych artykuÅ‚ach, natomiast dziwi mnie bardzo fakt, iż tak skuteczne metody, które sprawdzajÄ… siÄ™ w przypadku wielu ludzi na Å›wiecie – nie sÄ… stosowane w szkoÅ‚ach w Polsce.
Na szkoleniach z szybkiego czytania i zapamiętywania, które prowadzę bardzo często spotykam się z twierdzeniem, że szkoła powinna uczyć metod przyspieszonego uczenia się.
Myślę, że dużo zależy od mentalności ludzi i ich podejścia do tych technik.
JeÅ›li w Polsce ludzie zacznÄ… uczyć siÄ™ szybkiego czytania, stosować mnemotechniki oraz inne metody, dziÄ™ki którym bÄ™dÄ… mogli wykorzystać w wiÄ™kszym stopniu potencjaÅ‚ swojego mózgu – to jest szansa, że coraz wiÄ™cej ludzi zacznie siÄ™ nimi interesować. JeÅ›li tak siÄ™ stanie, bÄ™dzie to także nadzieja dla naszych dzieci, które bÄ™dÄ… mogÅ‚y osiÄ…gać wiÄ™cej i uwierzyć we wÅ‚asne możliwoÅ›ci.
*Wyniki te pochodzÄ… ze wspólnej pracy Lyelle’a L. Palmera – wykÅ‚adowcy pedagogiki i kierownika katedry edukacji specjalnej Winona State Uniwersity w Minnesocie i doktora Dhority, zatytuÅ‚owanej „The 661% solution: A statistical evaluation of the extraordinary effectiveness of Frejman Lynn Dhority’s U.S. Army accelerated German class.
**Informacja pochodzi z Narodowej Akademii Nauczania Integracyjnego na wyspie Hilton Head, w Południowej Karolinie.
--
Władek Ochojski
www.ProjektGeniusz.pl
wladyslaw@projektgeniusz.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Zadbaj o finanse osobiste oraz swoją przyszłość
Kupuj tanie laptopy, ebooki, darmowe programy
Ubieramy niemowlaka.
DziaÅ‚alność gospodarcza i niskie skÅ‚adki ZUS – cz
Odczucia związane z końcem świata